AYURVEDA – ŞTIINŢA VIEŢII
În termeni moderni, AYURVEDA desemnează sistemul de vindecare naturală tradiţional al Indiei. În traducere directă din limba sanscrită, cuvântul AYUR înseamnă „viaţă”, iar cuvântul VEDA înseamnă „ştiinţă”, astfel că AYURVEDA înseamnă „ŞTIINŢA VIEŢII”, aceasta însemnând mult mai mult decât un sistem de vindecare. Ca „Ştiinţă a Vieţii”, AYURVEDA cuprinde nu numai metode destinate menţinerii stării de sănătate, ci ea este un summum al înţelepciunii străvechi, care ne oferă principiile fundamentale ale unei adevărate arte de a trăi bine, astfel încât să reuşim să fim sănătoşi şi fericiţi.
Cu toate realizările tehnicii moderne şi facilităţile pe care ea ni le oferă astăzi, putem observa cu uşurinţă că noi, oamenii secolului XXI, nu suntem nici mai sănătoşi, nici mai longevivi, nici mai fericiţi decât oamenii care trăiau pe Pământ acum 4000 de ani. Dacă vom reciti paginile Vechiului Testament, sau versurile din Ramayana (epopeea eroului legendar al Indiei, Rama) sau Iliada, vom remarca faptul că eroii acelor vremuri depăşeau cu mult ca durată de viaţă suta de ani (ceea ce astăzi este o raritate) şi vom remarca, de asemenea, că deşi aveau un cod de viaţă ce includea anumite principii foarte riguros respectate, cu atât mai mult ei ştiau să preţuiască viaţa şi să-i guste din plin savoarea. Amintiţi-vă doar de regele David, de Solomon sau de înţeleptul rege Janaka.
Ce am pierdut noi, de părem a fi, pe lângă oamenii acelor vremuri, nişte epigoni? Se pare că tot căutându-ne propria noastră fericire, noi am pierdut chiar cheile fericirii. Dorind tot mai multă libertate, tot mai puţine restricţii, tot mai multe facilităţi, oamenii nu au făcut altceva decât să-şi uniformizeze viaţa, să o desacralizeze şi să o banalizeze. Pentru că ei au căutat, în mod greşit, mai multă „libertate” în planul material, uitând că esenţa libertăţii este spirituală şi izvorul ei este comuniunea cu Dumnezeu Tatăl, iar această comuniune nu se poate realiza în absenţa unor reguli de viaţă riguros respectate, reguli ce derivă dintr-o înţelepciune divină şi nicidecum dictate de o minte umană limitată. Asemenea sfaturi pline de înţelepciune sunt revelate oamenilor de către anumite fiinţele umane excepţionale, care l-au cunoscut în mod spiritual pe Tatăl Ceresc, Dumnezeu.
Iată deci că ignorând dimensiunea spirituală a vieţii şi „eliberându-se” de regulile naturale fundamentale pe care ea le impune, oamenii nu au făcut decât să-şi piardă chiar bucuria vie de a trăi pe acest pământ. Regulile formale pe care totuşi le-au mai păstrat s-au transformat în timp, în cea mai mare parte a lor, în dogme sau în superstiţii, pierzându-şi esenţa înţelepciunii divine şi înţelegerea profundă care a stat la baza lor.
Rezultatul este că, deşi foarte rigide, respectarea lor nu oferă deloc fericirea, ci doar o imensă frustrare. Acesta este şi motivul pentru care mulţi oameni au renunţat complet la ele, fără însă să fie mai fericiţi sau mai sănătoşi, aceasta pentru că le-au înlocuit cu un libertinaj orb sau cu reguli de viaţă arbitrare ori absurde, ce reflectă doar plafonarea minţii comune umane. Iată de ce considerăm că pentru omul modern este o necesitate stringentă să revină la un mod de viaţă înţelept, condus de principiile înţelepciunii tradiţionale, pe care însă să le înţeleagă de această dată în spiritul şi nu doar în litera lor, căci „litera ucide, în timp ce spiritul dă viaţă”.
AYURVEDA ŞTIINŢA CARE NE ÎNVAŢĂ CUM PUTEM TRĂI ÎN ACORD CU PROPRIA NOASTRĂ NATURĂ
În viziunea AYURVEDEI, modul de a trăi al unui om trebuie să fie în strânsă concordanţă cu structura particulară a acestuia. Între aspectul fizic, comportamentul şi caracterul unui om există o legătură foarte strânsă. Cunoscând cât mai bine care sunt caracteristicile tipurilor constituţionale, aşa cum sunt descrise (într-un mod foarte detaliat şi precis) în AYURVEDA, este adeseori suficient să privim cu atenţie câteva minute un om pentru a-i putea intui caracterul, problemele de sănătate cu care este posibil să se confrunte şi să ştim, de asemenea, la ce comportament ne putem aştepta din partea lui în anumite circumstanţe.
De asemenea, cunoscându-ne propriul tip constituţional vom putea să ştim, de exemplu, ce ritm de viaţă este cel mai bine să adoptăm, ce mâncare este cel mai bine pentru noi să alegem la un anumit moment dat, ce haine ne avantajează şi ce profesie vom putea alege, pentru a avea cel mai mare succes şi pentru a avea o viaţă armonioasă şi sănătoasă. Vom putea înţelege totodată de ce anumiţi oameni ne atrag, de ce alţii ne displac şi cu care dintre aceştia este cel mai bine să creăm şi să păstrăm o relaţie. Bazându-ne pe învăţăturile ayurvedice, vom putea să ne dăm seama ce îi face cea mai mare plăcere fiinţei pe care o iubim, în funcţie de tipul ei constituţional, şi ce este pentru ea cel mai neplăcut. Astfel, multe din certurile aşa zis mărunte, din viaţa de zi cu zi, vor dispare, ca şi problemele adeseori destul de serioase care apar atunci când oamenii nu-şi înţeleg unul altuia comportamentul şi motivaţiile. Asimilând cunoştinţele milenare ayurvedice, vom putea şti ce mod de viaţă este bine să adoptăm într-un anumit anotimp, şi ce putem face pentru a nu ne îmbolnăvi. Iată doar o parte din rezultatele ce apar în urma cunoaşterii de sine pe care AYURVEDA o oferă. Această cunoaştere de sine este o primă etapă absolut necesară pentru cel care doreşte să abordeze teoretic şi practic această ştiinţă tradiţională.
Spre exemplu, putem spune pe scurt că dacă sunteţi o persoană robustă, calmă, răbdătoare atunci tipul dumneavoastră constituţional este predominant KAPHA. Dacă, dimpotrivă, sunteţi o persoană cu dimensiuni ale corpului medii, dinamică, impulsivă, rapidă în mişcări şi foarte eficientă în ceea ce întreprindeţi, atunci vă încadraţi în tipul constituţional predominant PITTA. Iar dacă sunteţi o persoană cu o constituţie fizică mai degrabă fragilă, subţire sau slabă, sunteţi sensibil şi influenţabil, aveţi o mare inventivitate, dar întâmpinaţi dificultăţi atunci când vreţi să duceţi ceva până la capăt, sunteţi caracterizat de tipul constituţional predominant VATA. Bineînţeles, există şi tipurile mixte, care apar prin combinaţii în diverse proporţii între aceste caracteristici principale.
CÂTEVA RECOMANDĂRI AYURVEDICE DE BAZĂ
Dacă sunteţi o persoană de tip predominant KAPHA, cu toate că structura dumneavoastră este solidă, este necesar să fiţi atenţi la perioadele reci şi umede (iarna sau perioadele ploioase de toamnă). deoarece sunteţi predispus la răceală. În cazul în care deja aţi şi răcit, iar nasul vă curge neîncetat, un amestec de rădăcină de ghimbir (în lipsă poate fi înlocuită cu boabe de piper) măcinată, amestecată cu miere în proporţii egale, vă va fi de un real folos, cu condiţia să nu aveţi şi febră. Dacă aveţi deja temperatură, este preferabil să luaţi o linguriţă de pulbere de flori uscate de muşeţel sau coada şoricelului.
Dacă sunteţi o persoană de tip predominant PITTA este necesar să fiţi cu precădere atenţi la perioadele fierbinţi (de vară). Atunci va fi necesar să consumaţi alimente răcoroase (însă nu excesiv de reci) şi dulci, cum ar fi pierscile, caisele, pepenii roşii şi castraveţii. Nu este indicată utilizarea condimentelor fierbinţi (piper, ardei iute, ghimbir etc.) şi nici alimentele acre în exces. Va fi necesar să nu vă expuneţi în mod excesiv soarelui puternic şi să fiţi cât mai cumpătat în gândire şi acţiune.
Dacă sunteţi o persoană de tip predominant VATA va fi necesar să fiţi cu precădere atenţi la perioadele în care vremea este uscată şi răcoroasă (cum ar fi spre exemplu toamna şi iarna pe vreme geroasă). Atunci este necesar să ne ferim de frig, să purtăm haine călduroase, să bem cât mai multe lichide calde. Foarte utilă este pulberea de seminţe de in sau de susan, amestecată cu miere. De asemenea masajul cu uleiuri naturale ne ajută să traversăm cu succes aceste perioade dificile ale anului.
Sursa: www.amnromania.ro
Add Comment